makanlah makanan yang seimbang


Friday, May 8, 2009

PEMAKANAN: Pemakanan kanak-kanak petatih dan pra-sekolah (2 hingga 6 tahun)

Saturday, April 25, 2009 Posted by Bait Muslim UnitY
Pengenalan
Pada usia 2 tahun, anak anda seharusnya sudah boleh makan makanan keluarga. Walau bagaimanapun, di tahap usia ini pertumbuhan anak anda adalah perlahan dan begitu juga selera makannya. Anda tidak harus bimbang. Anak anda perlukan lebih kasih sayang, kesabaran, perhatian dan galakan

Panduan pemakanan untuk kanak-kanak petatih dan pra-sekolah

Alam kanak-kanak adalah masa yang kritikal kerana ini adalah masa dimana mereka memupuk tabiat kesukaan kepada sesuatu makanan. Tabiat pemakanan yang betul perlu dititikberatkan di peringkat ini. Berikut adalah panduan untuk anda:

* Berikan anak anda makanan seimbang mengikut Piramid Makanan Malaysia. Bukan setiap hidangan perlu mengandungi semua kumpulan makanan tetapi hidangan hendaklah seimbang dan mengandungi pelbagai jenis makanan setiap hari.
* Pada usia ini, pengambilan susu berkurangan. Jadi, adalah penting untuk memberikan makanan yang sesuai daripada jenis makanan lain
* Mulakan dengan memperkenalkan jadual waktu makan 3 kali sehari dan makanan snek antara waktu makan
* Berikan susu semasa waktu snek. Anak anda mungkin rasa kenyang dan mungkin enggan makan jika susu diberi pada waktu makan utama.
* Tambah jenis makanan baru secara perlahan-lahan agar anak anda tidak merasai pelbagai rasa pada masa yang sama.
* Ketika memasak makanan untuk keluarga, asingkan sebahagian untuk anak anda sebelum menambahkan rempah ratus.

Pemakanan berpandukan piramid makanan

* Makanan berkhasiat penting untuk anak anda kerana ia:
o Membekalkan nutrien untuk perkembangan dan pertumbuhan
o Membekalkan tenaga untuk aktiviti fizikal dan mental
o Membantu dalam mengekalkan ketahanan badan terhadap jangkitan
o Menyediakan bekalan nutrien yang cukup untuk keperluan pertumbuhan pada peringkat remaja.

* Piramid Makanan Malaysia memberi panduan tentang bagaimana untuk mengimbangkan pengambilan makanan setiap hari. Makanan yang pelbagai membantu anak anda mendapat semua nutrien yang diperlukan.

* Pilih gabungan makanan setiap hari berpandukan Piramid Makanan Malaysia


Aras 1: Bijirin dan ubi-ubian
* Beri anak anda lebih banyak makanan dari kumpulan ini.
* Kumpulan makanan ini adalah sumber paling baik untuk karbohidrat yang membekalkan tenaga kepada anak anda.
* Kumpulan ini juga mengandungi vitamin, mineral, serat dan sejumlah protein.
* Contoh : Nasi, mee, roti, pasta, bubur, capati dan biskut
* Anak anda memerlukan 6 hingga 8 hidangan setiap hari.

Satu hidangan bijiran dan sumber bijiran dan ubi
1 Keping roti "whole meal"
1/2 Cawan Nasi
1/2 Capati
1 Cawan bubur
1 Biji sederhana kentang
Keping biskut - Krim Krakers masin

Bilangan hidangan sehari
2-3 Tahun
6*
4-6 Tahun
8*

* Nota: Bilangan hidangan sehari bererti jumlah hidangan untuk semua jenis makanan dalam kumpulan makanan.

Aras 2: Buah dan sayur
* Berikan anak anda lebih makanan daripada kumpulan ini.
* Ia membekalkan vitamin, mineral dan serat kepada anak anda.
* Anak anda perlukan sekurang - kurangnya 2 hidangan setiap hari.

Satu hidangan sayur-sayuran
1/2 Cawan sayur-sayuran hijau yang telah di masak
1/2 Cawan buah-buahan / sayur-sayuran

Bilangan hidangan sehari

2-3 Tahun
2*
4-6 Tahun
2*

Satu hidangan buah-buahan
1/2 Biji jambu sederhana
1 Biji kecil atau sederhana buah oren, sejenis buah berwarna hijau (pear, epal)
1 saiz sederhana pisang
1 hiris betik, nenas, tembikai

Bilangan hidangan sehari
2-3 Tahun
1*
4-6 Tahun
1*
Aras 3: Ikan, ayam, daging, kekacang, susu dan hasil tenusu
* Anak anda harus mengambil makanan dalam kumpulan ini dalam kuantiti yang sederhana
* Makanan dalam kumpulan ini membekalkan sumber protein, vitamin B dan mineral
* Keperluan untuk anak anda ialah 2 hidangan untuk ikan, ayam, itik, daging dan ubi - ubian dan 2 hingga 3 hidangan untuk susu dan hasil tenusu setiap hari.

Satu hidangan ikan, ayam, itik, daging dan ubi-ubian.
1 Potong sederhana "peha ayam"
1 Ekor ikan kembong sederhana
2 Ketul daging saiz kotak mancis
5 Sudu penuh ikan bilis tanpa kepala

Nota : 1 Ketul daging berukuran kotak mancis
= 1 Biji telur sederhana
= 1 Keping tempe
= 1 Keping tauhu
= 2 sudu makan mentega kacang
= 1/2 Cawan ubi-ubian / kacang yang telah dikeringkan
= 4 Ekor udang bersaiz kecil

Bilangan hidangan sehari
2-3 Tahun
2*
4-6 Tahun
2*

Satu hidangan hasil tenusu
1 Gelas susu
1 Cawan dadih
1 Keping Keju

Bilangan hidangan sehari
2-3 Tahun
2-3*
4-6 Tahun
3*

Aras 4: Lemak, minyak dan kumpulan gula

* Pastikan anak anda kurangkan pengambilan daripada kumpulan makanan jenis ini.
Menggalakkan anak untuk makan

Ibu atau penjaga harus menyelia anak semasa waktu makan, walaupun ketika mereka mempunyai selera yang baik. Ada banyak cara yang anda boleh lakukan untuk memberi galakan kepada anak anda untuk makan. Di antaranya ialah:

* Duduk dengan anak semasa dia makan. Perhatikan apa yang dimakan dan berikan bantuan dan galakan semasa anak menikmati hidangan.
* Berikan masa kepada anak anda menikmati hidangan mereka, jangan terburu -buru. Beri ruang untuk dia bermain sedikit semasa makan.
* Beri pujian kepada anak anda kerana makan dengan baik..
* Berikan anak anda makanan dalam bekas berasingan agar dia mendapat jumlah makanan secukupnya.
* Berikan jenis makanan yang boleh dipegang atau diambil sendiri untuk menggalakkannya berdikari, tetapi pastikan jumlah makanan yang secukupnya diperolehi oleh anak anda
* Jika anak anda memilih jenis makanan kegemarannya, cuba campurkan semua jenis makanan lain bersama makanan kegemarannya.
* Berikan makanan sebaik sahaja anak anda berasa lapar. Jika anak anda menunggu terlalu lama untuk makan kemungkinan selera anak anda hilang
* Jangan beri anak anda makan jika dia mengantuk
* Jangan memaksa anak anda untuk makan. Ini boleh meningkatkan tekanan dan mungkin mengurangkan selera makan. Waktu makan seharusnya tenang dan menggembirakan.
* Jangan berikan banyak minuman sebelum atau semasa anak anda menikmati hidangan kerana boleh mengganggu selera makannya.
* Bermaian permainan semasa waktu makan untuk meningkatkan lagi selera anak untuk makan (menyanyi dan bermain)
* Gunakan kreativiti anda dalam menghidangkan makanan kepada anak anda. Ia penting dalam membantu merangsang selera anak anda.
* Sekali sekala bawalah anak anda makan diluar. Contoh :- di taman permainan atau di pantai.
* Galakkan anak anda mengambil snek yang berkhasiat. Contoh: susu, buah dan sandwich
* Elakkan daripada memberi snek terlau dekat dengan waktu makan utamanya.

Labels:


Posted by budak_bahasa at 6:02 AM | 0 comments

Tabiat pemakanan kita: Adakah sihat??

Malaysia merupakan salah satu daripada syurga makanan di dunia. Kehebatan masyarakat kita dalam menilai makanan memang tidak dapat dinafikan lagi. di sini, saya ingin berkongsi bagaimana corak pemakanan masyarakat kita. Cuba kita lihat, berdasarkan pemerhatian saya selama ini, rakyat Malaysia mempunyai tabiat makan yang sangat pelik dan amat tidak menyihatkan.

Pada waktu pagi, apa yang biasanya kita semua makan? Semestinya roti canai, mee goreng, nasi goreng, kuih, dan juga nasi lemak. Makanan tersebut memang mempunyai kandungan lemak dan gula yang sangat tinggi.

MAKANAN KITA, KESIHATAN KITA

Pada waktu tengah hari pula, kita akan makan nasi. disertakan pula dengan ayam goreng, patin gulai tempoyak, tak makan sayur, dan juga bandung cincau. makanan tersebut sememangnya sedap namun mempunyai kandungan gula yang sangat tinggi juga. Kenapa tidak minum saja air suam?

BUAH-BUAHAN. KESIHATAN KITA

Waktu petang pula, kita ke gerai di tepi jalan. beli pula pisang goreng dengan keropok lekor. Minum plak air kopi atau teh kat rumah dengan Keluarga. Sekali lagi kita masukkan gula dan kolesterol ke dalam tubuh kita.

Waktu malam pula, sekali lagi kita ke kedai mamak atau kedai makan yang popular. Makan pula makanan yang bergoreng seperti Nasi goreng, mee goreng, dan juga Tom Yam campur. Masuk la lagi kolesterol tu dalam tubuh kita. Taram je la. janji sedap kan. bagi yang bujang yang dah semakin kering lak, makan la megi yang direndam dengan air panas jer. Fuh, menusuk ke kalbu.

Tengah malam pun makan juga. pergi lagi ke kedai mamak. Makan roti kosong, roti telur, nasi lemak, dan bagi yang lapar lagi, taram la nasi dengan ayam goreng. Memang betul-betul tidak berkhasiat. Balik jer ke rumah, terus tidur.

KuEh MuEh

Makanan yang kita makan dari hari ke hari memang membantu memendekkan umur kita. Ini kerana kandungan lemak, gula, garam dan kolesterolnya sangat tinggi. Cuba kita ubah gaya pemakanan kita dengan memakan sayur-sayuran, buah-buahan dan juga dengan meminum air suam. Dengan ini, ianya dapat membantu kita dalam menempuhi hari-hari yang mendatang dengan tenang dan sihat.

BERSAMA MENGAMALKAN KEHIDUPAN YANG SIHAT

Labels:


Posted by budak_bahasa at 5:51 AM | 0 comments
Thursday, May 7, 2009

Makanan Sihat Untuk Jantung

semuanya pasti mengeruni penyakit ini. Bagaimana untuk menghindarkan diri atau menjauhkan diri dari penyakit jantung. Caranya melalui pengawalan makanan. Di sini disenaraikan beberapa jenis makanan yang sesuai diambil untuk mengurangi risiko .

Cara Mengurangkan Risiko Sakit Jantung

IKAN

Ikan dapat mengurangkan sehingga 50% risiko penyakit jantung. Di sarankan supaya mengamalkan memakan sekurang-kurangnya 2 hidangan ikan dalam seminggu.

Cara Mengurangkan Risiko Sakit Jantung

EPAL

Epal juga boleh mengurangkan sehingga 50% risiko jika mengamalkan 12aun jus apal atau memakan 2 biji epal sehari. Dengan melakukan amalan memakan epal ini boleh mengurangkan pengoksidaan kolesterol. Terdapat kajian yang dilakukan dia Netherland mendapati kandungan phytochemical dalam buah epal pula dapat mengurangkan kematian akibat dari dan strok.

Makanan Yang boleh mnegurangkan risiko Sakit jantung

WALNUT

Walnut mengandungi sejenis lemak yang dikenali sebagai Asid Linolenic. Asid Linolenic berfungsi mengurangkan nkolesterol dan menghalang pembekuan darah. Oleh itu Walnut mampu mngeurangkan risiko sehingga 45%.

Cara Mengurangkan Sakit Jantung

MINYAK ZAITUN

Minyak zaitun pula kebaikanya kerana mempunyai kandungan lemak tidak tepu sehingga 77%. Dengan ini minya zaitun boleh mengurangkan kolesterol dalam darah.

Cara Mengurangkan Risiko Penyakit Jantung

KEKACANG

Kekacang sebenarnya mampu mengurangkan risiko penyakit jantung sehingga30%. Ini kerana kandungan kacang mempunyai bahan yang boleh meningkatkan fungsi sluran darah.

Cara mengurangkan Risiko Sakit jantung

OAT

Tidak ramai pengemar oat di Malaysia ini namun sebenarnya oat dapat mengurangkan sehingga 29% risiko penyakit jantung. Makanlah oat secawan setiap hari ini dapat mengurangkan tahap kolesterol dalam darah.


Labels:


Posted by budak_bahasa at 11:45 AM | 0 comments
Tuesday, May 5, 2009

PIRAMID MAKANAN

Pengenalan
Pengambilan makanan yang sihat dapat memastikan bahawa tubuh badan dan otak kita dapat menerima semua nutrien yang mencukupi bagi membolehkan ianya berfungsi dengan baik.

Piramid Makanan Malaysia digunakan sebagai panduan dalam penyediaan makanan sihat.

piramid makanan

Berapakah kuantiti makanan yang seharusnya diambil?
Anda perlulah mengambil makanan mengikut sajian makanan yang telah disarankan oleh Piramid Makanan Malaysia.

Setiap individu mempunyai saiz sajian yang berbeza-beza mengikut tahap aktiviti fizikal masing-masing. Contohnya, seorang atlit atau seseorang yang aktif dalam sukan memerlukan saiz sajian makanan yang lebih besar berbanding mereka yang kurang aktif.

Berapakah kalori yang diperlukan?
Saranan Pengambilan Nutrien Malaysia (RNI) boleh digunakan sebagai panduan dalam mendapatkan jumlah kalori harian yang diperlukan oleh seseorang.

Kegagalan dalam mematuhi panduan tersebut boleh mengakibatkan berlakunya masalah kekurangan berat badan, berlebihan berat badan dan kegemukan / obesity.

Rancanglah Menu harian anda dengan baik bagi memastikan makanan yang anda ambil itu dapat memenuhi keperluan kalori harian anda.

Bagaimana dengan makanan snek?
Pengambilan makanan snek juga turut membekalkan nutrien dan tenaga kepada kita. Namun, pengambilan makanan snek perlulah hanya dijadikan sebagai makanan tambahan kepada menu utama dan bukannya sebagai pengganti kepada menu utama tersebut.
Piramid Makanan Malaysia turut menyarankan jenis-jenis makanan snek yang boleh diambil oleh kita.

Adakah makanan segera itu baik?
Makanan segera boleh diambil sebagai sebahagian daripada sajian sihat harian anda.

Namun, makanan segera kebiasaannya adalah tinggi dalam :

  • Kalori.
  • Lemak.
  • Kolesterol.
  • Natrium.
  • Protein.

Makanan segera juga mempunyai kandungan gentian dan vitamin yang rendah.

Hadkan pengambilan makanan segera sehingga 1 hingga 2 kali sebulan serta makan dan pilihlah makanan segera dengan bijak.

Labels:


Posted by budak_bahasa at 12:28 PM | 0 comments
Wednesday, April 29, 2009
betul ker fakta nih?


1. JENIS MAKANAN

Rupanya tanpa kita sedari, dalam makanan yang kita
makan sehari-hari, kita tak boleh sembarangan. Hal
inilah penyebab terjadinya berbagai penyakit antara
lain penyakit kencing manis, lumpuh, sakit jantung,
keracunan makanan dan lain2 penyakit. Apabila anda
telah mengetahui ilmu ini, tolonglah ajarkan kepada yg
lainnya.

Ini pun adalah diet Rasullulah SAW kita juga. Ustaz
Abdullah Mahmood mengungkapkan, Rasullulah tak pernah
sakit perut sepanjang hayatnya karena pandai menjaga
makanannya sehari-hari. Insya Allah kalau anda ikut
diet Rasullullah ini, anda takkan menderita sakit
perut ataupun keracunan makanan.

Jangan makan SUSU bersama DAGING

Jangan makan DAGING bersama IKAN

Jangan makan IKAN bersama SUSU

Jangan makan AYAM bersama SUSU

Jangan makan IKAN bersama TELUR

Jangan makan IKAN bersama DAUN SALAD

Jangan makan SUSU bersama CUKA

Jangan makan BUAH bersama SUSU CTH: KOKTEL

2. CARA MAKAN

1. JANGAN MAKAN BUAH SETELAH MAKAN NASI, SEBALIKNYA
MAKANLAH BUAH TERLEBIH DAHULU, BARU MAKAN NASI.
2. TIDUR 1 JAM SETELAH MAKAN TENGAH HARI.
3. JANGAN SESEKALI TINGGAL MAKAN MALAM. BARANG SIAPA
YG TINGGAL MAKAN MALAM DIA AKAN DIMAKAN USIA DAN
KOLESTEROL DALAM BADAN AKAN BERGANDA.
4. Dalam kitab juga melarang kita makan makanan darat
bercampur dengan makanan laut.

Nampak memang sulit.. tapi, kalau tak percaya...
cobalah... Pengaruhnya tidak dalam jangka pendek....
Akan berpengaruh bila kita sudah tua nanti.

Nabi pernah mencegah kita makan ikan bersama susu.
karena akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh
ilmuwan yang menemukan bahwa dalam daging ayam
mengandung ion+ sedangkan dalam ikan mengandung ion-,
jika dalam makanan kita ayam bercampur dengan ikan
maka akan terjadi reaksi biokimia yang akan dapat
merusak usus kita.

Al-Quran Juga mengajarkan kita menjaga kesehatan spt
membuat amalan antara lain:

1. Mandi Pagi sebelum subuh, sekurang kurangnya sejam
sebelum matahari terbit. Air sejuk yang meresap
kedalam badan dapat mengurangi penimbunan lemak. Kita
boleh saksikan orang yang mandi pagi kebanyakan badan
tak gemuk.

2. Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk
(bukan air es) setiap pagi. Mujarabnya Insya Allah
jauh dari penyakit (susah mendapat sakit).

3. Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur
(yaitu sujud sekurang kurangnya semenit setelah
membaca doa). Kita akan terhindar dari sakit kepala
atau migrain. Ini terbukti oleh para ilmuwan yang
membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud.
Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang
udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi
darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir
keruang tersebut.

4. Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan
bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli
saintis telah menemukan bahwa enzyme banyak terkandung
di celah jari jari, yaitu 10 kali ganda terdapat dalam
air liur. (enzyme sejenis alat percerna makanan)
Wassalam...

Sama-samalah kita mengamalkannya...... .

Labels:


Posted by budak_bahasa at 1:33 AM | 0 comments
Tuesday, April 28, 2009
Setiap hari, paling tidak sekali pasti kita akan makan. Bagi yang hendak diet pulak, hanya akan makan makanan yang tidak besar kalori, kalsium dan lemaknya kerana takut manjadi gemuk. Tapi sejauh mana pula makanan yang anda makan, mampu menbuat anda sihat. Dibawah ini diperuntukkan tips bagaimana mendapatkan makanan yang sihat untuk tubuh.

1. Pilih nasi kosong dan makan bersama lauk yang kurang lemak dan sayur.

2. Gunakan hanya sedikit marjerin, mentega, kaya, jem bersama roti bakar dan
biskut kraker.

3. Makan pelbagai jenis mi dan pasta yang diperbuat dari bijirin.

5. Makan mi yang dicampur dengan banyak sayur dan dimasak dengan sedikit
minyak sahaja.

6. Makan buah buahan segar setiap hari.

7. Jika anda mangambil bijirin sebagai sarapan, campurkan buah buahan seperti
pisang, epal oren dan betik kedalamnya.

8. Amalkan tabiat membawa buah buahan bila anak ke sekolah atau bila berjalan
jauh dan berkelah.

9. Makan buah buahan segar sewaktu rehat.

10. Pelbagaikan pengambilan protein daripada sumber haiwan dan tumbuh
tumbuhan.

11. Banyakkan makan ikan.

12. Makan bijirin dan hasilnya untuk mengantikan daging.

13. Makan ayam tanpa kulit dan pilih daging tanpa lemak.

14. Kurangkan makan daging, ayam dan ikan yang dimasak dengan lemak. Cuba
ubah cara masak dengan mengukus, bakar dan panggang.

15. Dapatkan khasiat terbaik dari telur yang sebaiknya direbus

Posted by budak_bahasa at 10:14 AM | 0 comments
video

Posted by budak_bahasa at 12:36 AM | 0 comments